Friday, December 24, 2004

The story of Gauss and Queen of Bees



در حین مطالعه مظلومانه ی درس محاسبات عددی به این جمله از گاوس رسیدیم که "ریاضیات ملکه ی علوم و نظریه اعداد ملکه ی ریاضیات است." غرق در این بحر تفکر شدیم که منظورش از ملکه، موجودی همچون ملکه ی الیزابت بوده است و آیا آلمان در آن زمان خودش ملکه نداشته بود که او روحیات خود کم بینی ملی ش را ارضا اینچنین کند و بگوید چون من ریاضی ام خیلی خوب است پس ملکه ریاضیات مال ماست و شما ندارید؟ یا اینکه همانا منظور از ملکه موجودی بوده ست "زاینده ی اصیل" که اصالتش و بلکه هم نجانبتش از خاندان پادشاهی برسد و زاینده گی ش از تانیث، یا موجودی باشد همانند ملکه ی زنبور ها که تنها موجود زاینده ی کندوست که هیچ کار نکند و سالی یه بار برود و بزاید و دوام و بقای کندو و عسل سازی بر پایه ی زایشمان او باشد. ما را ملکه ی زنبور ها از همه به مذاق خوش تر آمد و خودمان با خودمان بر آن توافق حاصل کردیم.
گفته باشیم که هر کس دیگر به جز گاوس بود عرض میکردیم یحتمل او خیلی هم منظوری نداشته است، ولیکن از آن روی که گاوس به همراهی همنشین دوران جوانی ما مرحوم مغفور، جنت مکان خلد آشیان، آلن تورینگ نماد و مظهر تفکر و تعمق و نبوغ هستند دهان فرو میبندیم و از این نا نجیب بازی ها در نمی آوریم.



2 comments:

arash. said...
This comment has been removed by a blog administrator.
arash. said...

ehtemalan manzooresh in boodeh ke riazi madareh oloomeh o man chon kheili elm midoonam va kheili riazi sakhtam pas dar natijeh man madareh oloom ro felan.
(goftam ke not in good mood!)